Onze inbreng tijdens de raadsvergadering van 13 juli 2017
Onze inbreng tijdens de raadsvergadering van 13 juli 2017 over de berap-1 2017 en de kadernota voor 2018:
Voorzitter leden van de raad,
Aan de orde is de 1e berap 2017 en de kadernota als opzet naar de begroting 2018.
Wat de bijstelling 2017 betreft merken wij als CMB op dat de nadelige saldo van de programma’s fors afwijken van de aanvankelijke begroting.
Gingen wij bij de vaststelling in november 2016 nog uit van een tekort van € 40.4 miljoen dat gedekt moest worden door de algemene uitkering en eigen inkomsten zien wij nu in de bijstelling het tekort toenemen naar € 43.2 miljoen een toename van 2,8 miljoen ofwel ca 7%.
Om het evenwicht te behouden zonder onze reservepositie aan te tasten zouden ook onze eigen inkomsten en algemene uitkering met hetzelfde bedrag moeten toenemen doch dat is niet zo als wij ook naar die cijfers kijken blijkt dat er slechts sprake is van een marginale toename
M.a.w. opnieuw zal men bij ongewijzigd beleid een beroep moeten doen op onze reservepositie en wij vragen aan de verantwoordelijke wethouder of hij kennis heeft genomen van deze cijfers en welk beleid hij voornemens is te gaan voeren ter voorkoming van het aantastten van onze reservepositie.
Een 2e opmerking welke wij als CMB in dit kader willen plaatsen is de gepresenteerde ruimte in deze 1e berap welke gelet op de meicirculaire een positieve invloed heeft van ruim 4 ton.
Bij de behandeling in de commissie is ons medegedeeld dat er nog een aanvullende brief ter zake zou komen en in onze beeldvorming gaan wij in de berap voorlopig uit van een overschot 2017 van 6 ton.
En daarmee kom ik aan de aandachtspunten welke wij als CMB aan de orde willen stellen.
Een 1e aandachtspunt is het daadwerkelijk aanpakken van de ontsieren en storende leegstaande panden binnen onze gemeente welke de woonomgeving in ernstige mate ontsieren.
In dit kader wijzen wij op het voormalig postkantoor dat gelegen is op de hoek Stationstraat & mgr Kerckhofstraat te Elsloo.
Een pand dat al meer dan 10 jaar in een zeer troosteloze toestand verkeerd en waar vele inwoners uit onze gemeente behoorlijk ergernis oproept. Zeker in de directe omgeving.
Ons lid Nancy Martens heeft bij herhaling deze zaak aan de orde gesteld bij het college.
Er heeft in het verleden meermalen overleg plaatsgehad met de eigenaren en ook zijn er de nodige toezeggingen gedaan om tot sloop en herbouw over te gaan maar steeds werden de gemaakte afspraken niet nagekomen.
Nu het pand al geruime tijd in de verkoop staat zouden wij de raad willen voorstellen om over te gaan tot aankoop en wel om reden dat het gaat om een strategische aankoop.
Zoals bekend zijn op de locatie volgens het bestaande rechtsgeldige bestemmingsplan naast de bestaande woning nog uitbreidingsmogelijkheden om 6 wooneenheden te realiseren.
Tegen de achtergrond van de opgave die wij als gemeente hebben in het kader van de woonvisie moeten wij op korte termijn al een aantal woningen gaan onttrekken aan de woningvoorraad.
En dat is op zich zelf een dure aangelegenheid welke deels voorkomen kan worden door deze aankoop te doen waarmee in elk geval voorkomen wordt dat er nog toevoegingen gaan plaatsvinden aan onze toch al te ruim bemeten woningmarkt .
Voorts zal aankoop ook geen precedent werking hebben op andere panden verpauperde panden binnen onze gemeente omdat het hier gaat om een unieke situatie.
Voor de dekking van de kosten zou het college een beroep kunnen doen op de reserve krimp die naadloos aansluit op deze aankoop en ook zou het college in overleg met de gemeente sittard-geleen dit project kunnen inbrengen voor een bijdrage uit de gelden die onze regio ontvangt in het kader van de decentralisatie-uitkering krimp.
________________________________________________________________________________
Een ander aandachtspunt dat wij als CMB aan de orde willen stellen is de rotonde Steinderweg & Michiel de ruyterstaat.
De huidige verkeerssituatie is met de aanleg van de halteplaats voor het busvervoer zeker niet verkeersveiliger geworden. Wij dringen er bij het college op aan de voorbereidende alsook uitvoerende werkzaamheden naar voren te halen en reeds in 2017 te starten met de voorbereiding voor het veiliger maken van deze rotonde zodat de uitvoeringsplannen in de 1e helft van 2018 kunnen plaatsvinden.
Binnen de gepresenteerde cijfers van de kadernota zit voldoende ruimte om deze door ons voorgestelde versnelling te kunnen doorvoeren. Wij vertrouwen er op dat de verantwoordelijke wethouder dit aandachtspunt dat ook breed gedragen wordt door de plaatselijke gemeenschap positief zal oppakken..
Wij willen een groene gemeente zijn dat is ook nodig in relatie tot de omgevingsfactoren welke een zware claim leggen op ons woon en leefmilieu.
De afgelopen jaren zijn er heel wat bomen gekapt die naar onze mening nog een lange levensduur hadden kunnen hebben helaas.
Met de nieuwe omgevingswet in het vooruitzicht vragen wij bijzondere aandacht voor het behoud en uitbreiding van ons bomenbestand.
In dit kader zouden wij het college dan ook in overweging willen geven een gedegen inventarisatie te laten plaatsvinden van het binnen onze gemeente aanwezige bomenbestand en daarbij de waardevolle bomen een beschermde status te geven.
Graag ook hier een reactie van de zijde van het college.
Als wij kijken naar het beleid t.a.v. het onderwijs zien wij nog weinig ontwikkelingen in de kern Stein.
In 2012 werd de toekomstvisie voor het basisonderwijs in de kern Stein aan het college gepresenteerd waarbij het uitgangspunt was dat Kindante zich tot doel had gesteld om 2 scholen in stand te houden voor de kern Stein.
De terugloop van leerlingen en de grote leegstand van schoollokalen rechtvaardigde dat ook.
Ruim 4 jaar later moeten wij tot onze teleurstelling constateren dat het college ons nog steeds geen enkele duidelijkheid kan geven over de vraag wat deze visie nu voor ons als gemeente betekend en waarmee wij als raad rekening mee dienen te houden in het te voeren beleid.
Dat gemis aan daadkracht heeft er toe geleid dat wij onlangs geconfronteerd werden met ad hoc beslissingen zoals het huren van dure tijdelijke voorzieningen in de vorm van semi permanente lokalen om het door Kindante zelf veroorzaakte capaciteitsprobleem bij de triviant op te lossen.
Een oplossing die ons € 170.000 gemeenschapsgeld gaat kosten en wat ons bij het door een meerderheid van de raad genomen besluit het meest bevreemde was dat ook hier weer de eerder overgekomen schriftelijke afspraak welke politieke partijen ter zake gemaakt hadden om eerst de leegstaande lokalen in de kern Stein te benutten alvorens er geld geïnvesteerd zou worden in het uitbreiding van scholen wederom niet nagekomen werd.
En de vraag die wij aan de wethouder stellen waarom heeft zij geen uitvoering gegeven aan de schriftelijk vastgelegde afspraak en heeft zij in het overleg met Kindante de mogelijkheden besproken om gebruik te maken van de leegstaande lokalen welke op een steenworp afstand liggen ingebracht om deze dure investering te voorkomen en hoe denkt zij daar nu zelf over?
En wij vragen dit mede ook n.a.v. de inmiddels ontstane situatie in Elsloo op het beleidsterrein onderwijs waar het wel mogelijk blijkt te zijn om kinderen van het ene naar het andere schoolgebouw te laten gaan en kinderen ook niet in hetzelfde gebouw hun lagere schooltijd kunnen doorlopen maar dat kennelijk zonder problemen kunnen doen in voorlopig 3 schoolgebouwen.
Waarom vragen wij de wethouder zou dat ook in Stein niet mogelijk geweest zijn.
Ook in Elsloo blijven op termijn 2 scholen over voor het basisonderwijs.
Uit de raadsinformatiebrief welke wij ontvangen hebben blijven 2 scholen over de St. Jozefschool en St Augustinusschool.
En zou ook de Poolster haar onderwijsfunctie gaan verliezen. Welke zwaarwegende argumenten daaraan ten grondslag liggen is ons niet duidelijk en wij vragen de wethouder ons dat nader te verduidelijken.
In het kader van de ruimtelijke ordening zien wij immers meer mogelijkheden om de St. Augustinusschool aan het onderwijs te onttrekken dan de poolster en wel om reden dat op de locatie van de Augustinusschool ideale mogelijkheden voorhanden zijn om woon en zorgfunctie’s te realiseren alsook de parkeerproblematiek aan te pakken zeker als men daarbij in de overwegingen betrekt dat de activiteiten welke nu nog in de gymnastiekzaal zonder veel problemen in te passen zijn in de sportzaal aan de Joannes Riviusstraat.
Dat hele gebied kan dan nader worden ingevuld zodat er toegevoegde waarde gaat ontstaan ter dekking van de kosten graag vernemen wij van de wethouder of zij onze opvattingen op dit punt deelt
T.a.v. de toekomstige onderwijs situatie in Berg en Urmond kunnen wij kort zijn wij zijn van mening dat gelet op de te verwachten leerlingenaantallen in beide kernen 1 schoolgebouw in stand gehouden moet worden dat geeft rust aan ouders en past ook in het kernenbeleid dat wij voorstaan. Elke investering om voor beide kernen 1 schoolgebouw te realiseren is vergelijkbaar met het verkwisten van gemeenschapsgeld.
Toekomst locatie voormalige school van Elckerlyc in elsloo
In het kader van ons volkshuisvestingsbeleid dat toch zeker niet gericht moet zijn op groei maar meer gericht is op het onttrekken van woningen aan onze woningvoorraad begrijpen wij de inmiddels gemaakte keuze van het college niet om onderzoekskosten te gaan maken voor plannen die gericht zijn op de uitbreiding van ons toch al ruim bemeten woningbestand.
Sloop en herinrichten als groengebied mogelijk met wat parkeermogelijkheden leek ons een meer voor de hand liggende optie voor dat gebied.
Graag vernemen wij van het college waarom niet voor sloop gekozen is.
_________________________________________________________________________
AED
Reeds eerder heeft ons lid Chantal Meijers de nodige aandacht gevraagd voor een gemeente dekkend systeem inzake de AED
En binnen de begroting zijn er ook middelen voorhanden om tot een dekkend systeem te komen.
In dit kader is ook aandacht gevraagd om als gemeente overleg te voeren met de vele vrijwilligers welke dit belangrijk levensreddend werk doen om samen met hun te bekijken wat er nog verbeterd kan worden aan het systeem.
Wat kennelijk in elk geval belangrijk gevonden wordt door mensen die hun uiterste best doen om in noodsituaties aanwezig te zijn is het uitbreiden van een 7 x 24 uurs AED in de onmiddellijke omgeving van het Dorine Verschureplein.
Een locatie waar relatief veel mensen zijn.
Wij vragen de wethouder om aan deze wens tegemoet te komen en dringen voorts aan op een door de gemeente georganiseerd jaarlijks overleg met onze vrijwilligers om ervaringen uit te wisselen welke het huidige systeem kunnen optimaliseren.
Bibliotheekwerk
Zoals inmiddels bekend zal de opgelegde taakstelling om € 150.000 te bezuinigingen er toe leidden dat de bestaande bibliotheken in Elsloo en Urmond niet meer overeind kunnen blijven.
T.a.v. de investeringen welke enkele jaren gelden geleden gedaan zijn in het Maaslandcentrum om de bibliotheek te herhuisvesten lijken dan ook hun langste tijd gehad te hebben.
De ruimte welke nu nog gehuurd wordt door het bibliotheekwerk zal dan vrijkomen en de vraag die wij ons stellen is blijven er voor de gemeente nog toekomstige huisvestingskosten over die wij contractueel verplicht zijn te betalen en waar hebben wij het dan over?
Een ander aspect heeft betrekking op de functieverandering van het bibliotheekwerk waarmee wij bedoelen een servicepunt voor de uitleen.
Wij hebben begrepen dat er in een eerder stadium er al overleg heeft plaatsgevonden tussen het bibliotheekwerk en de mensen die betrokken zijn bij de dorpsontwikkelingsplannen Elsloo om de mogelijkheden te bekijken.
En wij vragen het college of men mogelijkheden ziet indien het komt tot sluiting van de huidige bibliotheken t.b.v. de kernen Elsloo en Urmond een uitleen servicepunt tot stand te brengen voor de gebruikers samen met de mensen die betrokken zijn bij de dorpsontwikkelingen aldaar .
Participatie
Passend asielbeleid
Bij de behandeling van de begroting is er nogal wat aandacht geschonken aan gericht beleid om de statushouders welke binnen onze gemeente gehuisvest zijn te laten inburgeren binnen de samenleving en te laten participeren naar werk.
Voor de ondersteuning en begeleiding van de statushouders heeft de gemeente in 2016 de stichting vluchtelingenwerk Limburg ingehuurd.
Onze 1e vraag is hoeveel statushouders zijn er binnen onze gemeente gevestigd.
T.b.v. de inburgering zouden er workshops plaatsvinden in het kader van het verkrijgen van een participatieverklaring waaraan statushouders verplicht waren om deel te nemen zodat zij kennis krijgen van de bestaande Nederlands cultuur normen en waarden.
Kan de wethouder ons aangeven hoeveel mensen er deel genomen hebben aan dit project.
Wat de arbeidsparticipatie betreft werden ons onlangs in de commissie SD cijfers gepresenteerd van de screening via het bekende competent SYS van de 1e groep van circa 30% van ons cliënten bestand welke een afstand heeft tot de arbeidsmarkt.
Eind augustus zou men het hele bestand aan ons presenteren.
Opvallende cijfers die daar uit kwamen was dat slecht 25% kansrijk was en de overige 75 % niet direct bemiddelbaar zijn voor werk op de arbeidsmarkt. Voor een groot deel rest dan het zich dienstbaar maken voor de samenleving. 54% van de gescreende was al langer dan 2 jaar niet meer aan het werk en ook opvallend was het groot aantal statushouders welke geen werk hebben. Ook voor hun is participatie en het hebben van werk van groot belang .
In het onlangs vastgestelde economisch beleidsplan heeft het college zich doelen gesteld net voor die mensen welke mogelijkheden hebben om deel te nemen aan het arbeidsproces en wij vragen de wethouder wat er nu aan concrete uitwerkingsplannen voorhanden is om samen met het lokale bedrijfsleven invulling te gaan geven aan het laten participeren van mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.
Tot slot voorzitter de ontwikkelingen rondom de huishoudelijke hulp
Het is ons sterk opgevallen dat wij in een steeds meer vergrijzende samenleving steeds meer geld over houden op de wmo huishoudelijke hulp.
Dat komt omdat er procentueel steeds minder mensen in aanmerking komen en voorts ook dat er procentueel minder uren per cliënt beschikbaar gesteld worden .
Veelal gaat het bij huishoudelijke hulp om oudere mensen die hun beperkingen hebben. Met de toenemende vergrijzing zou men mogen verwachtten dat ook het aantal cliënten uren en daaraan gerelateerde kosten zouden stijgen.
Dat zien wij bij vele gemeenten doch in Stein zien wij het tegenovergestelde beeld.
Mogelijk heeft dat te maken met een sober beleid. Wij hebben dit al eerder kenbaar gemaakt en hebben ook al eens aangedrongen op een onafhankelijk onderzoek onder de doelgroep omdat ook het aantal cliënten sterk is afgenomen waren er in 2014 noch blijkens mededeling van de gemeente 880 cliënten die in aanmerking kwamen voor huishoudelijke hulp is dat in 2016 aanzienlijk minder circa 600 . dat is bij een toename van ouderen in genoemde periode een afname van circa 1/3.
Nader gericht onderzoek ter zake lijkt ons dan ook zeker geen overbodige luxe. Omdat wij vinden dat mensen die huishoudelijke hulp nodig hebben die ook moeten krijgen.